Wednesday 24 August 2016

Islam is first class

Tajuk  :    Catatan Harian
Teks    :   Rohani Sarmani

Entri   24

                 Assalamualaikum,
                Segala puji bagi Allah Tuhan Pemilik Alam. Selawat dan salam atas Junjungan Besar Nabi Muhammad saw, kaum keluarga, para sahabat dan muslimin serta muslimat sekalian.
Alhamudulillah, pada pagi ini kita dihidangkan dengan cuaca yang redup, sejuk dan segar dek hujan lebat pada malam semalam dan awal pagi ini. Saya ingin menyambung bicara pada kali ini dengan slogan 'Islam is First Class'
                Kita sering mendengar slogan ini pada kaca Tv Hijrah kerana ini merupakan tagline utama bagi warga Tv Hijrah. Satu usaha yang sangat murni dicetuskan oleh Ceo Tv Hijrah dan ternyata berjaya mengubah budaya kerja dan sikap para pekerjanya.
               Sememangnya kita tidak pernah menyangkal akan keunggulan Islam sebagaimana yang telah Allah firmankan iaitu hanya Islam agama yang Allah iktiraf. Kita patut bersyukur dilahirkan sebagai orang Islam. Kita juga wajib berbangga dengan slogan "Islam is First Class". Namun, apakah hanya cukup berbangga dan berpuas hati dengan slogan tersebut?
               Sedangkan dalam setiap gerak kerja, kita sering bertangguh melakukannya, melaksanakan tugasan sambalewa dan sering mencari helah. Apa ertinya slogan tersebut sekiranya kitalah orang yang sering lambat datang ke tempat kerja? Apa maknanya slogan tersebut kalau kitalah orang yang selalu tidak menyiapkan buku rekod mengajar dengan sempurna sekiranya kita guru?
               Banyak dalam kalangan kita umat Islam yang hanya pandai berkata-kata, menyuruh orang lain berbuat baik sedangkan membenarkan diri terus terusan membina alasan demi alasan untuk tidak berbuat sesuatu dengan baik dan sempurna. Mengapakah kita membiarkan diri kita menjadi liabiliti kepada majikan kita? Mengapa kita sering mencetuskan masalah dan menjadi punca masalah di tempat kerja kita? Di situlah tempat kita mencari rezeki yang halal bagi memenuhi keperluan hidup dan menyara anak-anak serta keluarga. Sedangkan dalam benak, kita memperakui "Islam is First Class".
              Dalam pada itu, penghargaan saya berikan kepada insan-insan yang benar-benar melaksanakan "Islam is First Class" dalam amalan dan kehidupan seharian mereka. Mereka wajar diangkat sebagai contoh dan ikutan buat ummah yang semakin lesu dan dibuai keindahan duniawi yang melalaikan ini. Merekalah yang sepatutnya diberikan pengiktirafan dan menjadi model ummah masa kini. Bukannya individu-individu yang korup, yang mengingkari suruhan Allah mahupun yang sering mencabar keuasaan Allah yang sepatutnya dijadikan ikon atau ikutan.
              Renung-renungkanlah wahai ummah ..................buat persiapan kita bertemu llahi kelak.

No comments:

Post a Comment