Sunday 19 June 2016

Rutin Puasa

Tajuk   :  Catatan Harian
Teks    :  Rohani Sarmani

Entri  20.

          Alhamdulillah, setinggi-tinggi ucapan syukur dipanjatkan ke hadrat Allah kerana dengan limpah kurnia dan sifat Pemurah Allah, maka kita dapat terus hidup dalam suasana yang tenang, bahagia dan membahagiakan. Selawat dan salam buat Junjungan Besar Nabi Muhammad saw, Kekasih Allah dan ikon yang sangat kita rindui dan dambakan syafaatnya. kaum keluarga baginda, para sahabat dan muslimin serta muslimat sekalian.
           Sebelum memulakan bicara pada petang yang redup ini, saya menyusun sepuluh jari memohon kemaafan kepada hampir seminggu lebih saya tidak menukilkan sebarang bicara. Kesibukan dalam menjalini rutin puasa menghambat masa terluang saya untuk melontarkan kata-kata. Pada bulan Ramadhan ini, saya agak sibuk sedikit menyediakan bahan-bahan untuk jualan sebelum berbuka puasa.
       Seperti bulan Ramadhan yang lalu, suami saya akan berniaga di tepi bazar ramadhan berhampiran lokasi tempat tinggal kami. Aktiviti berniaga suami saya akan bermula selepas balik dari pejabat iaitu pada pukul 5.30 petang. Oleh hal yang demikian, saya perlu menyediakan hampir 200 hingga 300 cawan jeli kelapa pandan, karipap dan roti boom sejuk beku untuk jualan.Begitu juga, anak lelaki saya akan membuka gerai jualan jeli kelapa, karipap dan roti boom sejuk beku di hadapan rumah emak saya. Aktiiviti jualan ini dapat mendidik anak lelaki saya supaya lebih bersabar, memupuk keyakinan diri dan tawakal yang tinggi tentang rezeki serta pergantungan secara total kepada Allah swt.
             Saya memulakan operasi  mamasak jeli kelapa pandan ketika bersahur. Sambil bersahur saya menjerang air. Operasi ini akan berlangsung hinggalah pada pukul 9.00 pagi. Ini bermakna, saya dapat menghasilkan lebih kurang 200 cawan jeli kelapa pandan. Cuba bayangkan betapa mengantuknya mata ini........Selepas selesai, saya tidur sebentar sebelum bergegas untuk ke rumah emak bagi operasi seterusnya iaitu membuat karipap atau roti boom.. Dalam seminggu saya akan membuat karipap sebanyak tiga atau empat kali manakala roti boom sebanyak dua kali. 
             Pada sebelah malam pula, saya akan sekali lagi menjerang air dan membuat 100 cawan jeli kelapa pandan. Cuba bayangkan betapa penatnya diri ini hingga tidak sempat mengetuk huruf-huruf pada papan kekunci. Itu pun belum lagi mengambil kira membantu emak memasak hidangan berbuka puasa. Setiap tahun, saya sekeluarga akan berbuka puasa di rumah emak saya. Kekadang saya menyediakan tiga atau empat jenis hidangan. Sebagai contoh hari Rabu yang lalu, saya memasak emak jenis hidangan iaitu sambal tumis ikan bilis petai, pajeri nanas, spageti dan kuih onde-onde. Itu belum lagi dicampur dengan masakan emak dan adik saya. Kami memang menyediakan banyak jenis makanan kerana selalunya adik-beradik yang tinggal berhampiran akan datang ke rumah emak selepas solat tarawih dan menjamu selera. Kami tidak membeli makanan yang dijual di bazar Ramadhan kerana tidak 'kena; dengan selera dan tekak kami.
              Begitulah antara rutin puasa yang saya lalui saban tahun. Kekadang memenatkan dan adakalanya menyeronokkan.


Selamat Menyusuri Ramadhan Karim dengan penuh bersemangat dan diisi dengan pelbagai amal kebaikan yang dapat menambah gedung pahala kita.

No comments:

Post a Comment