Thursday 7 April 2016

Tajuk     :  Catatan Harian
Teks       :  Rohani bt Sarmani

Entri 3

                      Pagi semalam saya ke kedai serbaneka 7 Eleven untuk membeli top up UMobile berharga RM10.00.Setelah membeli top up, saya terus memandu ke rumah emak yang memakan masa selama sepuluh minit perjalanan. Setibanya di rumah emak, saya berhasrat memasukkan nilai top up itu ke dalam telefon bimbit yang baharu saya beli beberapa hari lalu. Malangnya, saya dapati top up yang diberi oleh staf 7 Eleven itu berjenama Tune Talk. Saya menyimpan sahaja slip top up itu ke dalam dompet. Pada sebelah petangnya, saya pergi semula ke kedai 7 Eleven dan berjumpa dengan staf yang bertugas. Ternyata staf yang bertugas bukan staf pagi tadi. Saya menerangkan kepada staf tersebut mengenai tujuan saya untuk meminta kembali duit RM10.00 dan memaklumkan kesilapan yang dilakukan oleh staf pagi tadi. Staf yang bertugas tidak dapat berbuat apa-apa dan meminta saya berjumpa dengan pengurus pada keesokan paginya.

                            Pada keesokan paginya, saya pergi ke kedai 7 Eleven untuk berjumpa pengurusnya. Saya menerangkan mengenai kejadian semalam dan ingin meminta semula duit top up saya. Pengurus 7 Eleven itu meminta stafnya menelefon pihak berkaitan dan memohon maaf kepada saya sebab tidak dapat memulangkan wang tersebut. Lalu, beliau beredar dari kaunter dan masuk ke dalam pejabatnya. Sebenarnya, saya bukan sangat hendak mendapatkan semula duit RM10 cuma sekadar ingin melihat cara pihak 7 Eleven berurusan dengan pelanggan mereka. Sementara itu, staf yang diarahkan menelefon pihak berkaitan telah berbuat demikian tetapi tidak mendapat sebarang respons. Daripada riak wajah yang serba salah, beliau berjanji kepada saya bahawa top up tersebut akan dijual kepada pelanggan lain dan menghubungi saya sekiranya berjaya berbuat demikian,Saya akur sahaja dan berlalu daripada kedai itu. Begitulah resmi sistem ekonomi kapitalis, mereka yang membuat kesilapan tetapi pelanggan yang terpaksa menanggung akibatnya. 

                                Kemudian, saya memandu kereta saya ke rumah emak. Saya ada tugasan yang perlu dibereskan iaitu membuat karipap frozen. Saya perlu menyelesaikan proses membuat karipap sebelum pukul 5.00 petang kerana selepas itu saya mengajar kelas tuisyen Bahasa Melayu hingga pukul 7.00 malam. Semasa sedang sibuk memotong ubi kentang, saya menerima panggilan telefon daripada seorang rakan yang bertugas di sebuah sekolah rendah swasta. Beliau ingin meminta bantuan saya membuat pemantauan PdP guru-guru di sekolahnya. Saya bersetuju untuk membantu tetapi meminta beliau mengaturkan dahulu pertemuan saya dengan GPK Akademik sekolah berkenaan.  Tujuan saya adalah untuk melihat perancangan yang telah diatur oleh GPK Akademik dan mengetahui kekangan yang beliau hadapi dalam menjalankan tugasannya. Saya meminta agar janji temu dengan GPK Akademik  diadakan pada hari Isnin minggu hadapan. Setelah selesai urusan dengan kenalan saya itu, saya  pun meneruskan tugas yang terhenti tadi.                        

No comments:

Post a Comment