Monday 25 April 2016

Nostalgia zaman kanak-kanak

Tajuk     :  Catatan Pengalaman
Teks      :  Rohani bt Sarmani

Entri 6

               Seronoknya melalui zaman kanak-kanak saya pada tahun 1970-an. Bebas ke sana ke mari tanpa perlu kawalan ketat daripada ibu bapa dan keluarga. Dapat bermain dengan pelbagai permainan dan punyai banyak kawan sebaya. Saya dapat bermain sorok-sorok, kejar-kejar, masak-masak, bola sepak, konda kondi, main baling selipar dan bermacam-macam lagi permainan.Ada kalanya kami ke sungai menangkap anak-anak ikan dan berudu serta mandi sungai. Hidup dalam alam kanak-kanak tiada diulit oleh sebarang masalah cuma sekali sekala bergaduh dengan kawan-kawan. Itu pun cuma seketika.
               Apalagi apabila tiba bulan Ramadhan. Seronok dapat solat terawih dan bermain mercun serta bunga api. Kekadang ada juga aksi nakal kawan-kawan yang mengikat mercun tarik pada selipar pakcik-pakcik surau. Apabila mereka memakai selipar dan mula mengatur langkah, meletuplah mercun itu. Melatah dibuatnya pakcik-pakcik tu. Satu lagi situasi yang menyeronokkan adalah pada masa moreh. Saya dan kawan-kawan dapat makan pelbagai juadah makanan yang disediakan seusai solat terawih. Pada malam hari raya pula, aktiviti surau diisi dengan takbir hari raya dan kanak-kanak seusia saya sibuk dengan bunga api serta mercun. Riang ria kami bermain di sekeliling surau. Keesokan paginya, selepas selesai solat sunat Aidilfitri, kami menyusun strategi untuk  'menyerang' rumah-rumah jiran tetangga yang tidak balik ke kampung. Misi kami selain dapat makan kuih raya adalah mengumpulkan duit raya pemberian  daripada tuan rumah.
              Tetapi kini, segala-galanya berubah. Zaman kanak-kanak alaf moden ini tidak sama dan seseronok zaman saya dahulu. Kanak-kanak sekarang terlalu obses dengan gadget. Jari jemari mereka sibuk menari-nari pada butang gadget hingga tidak menghiraukan keadaan sekeliling. Mereka lebih suka berkurung di rumah dengan ditemani gadget seperti komputer riba, iPad, iPhone dan sebagainya. Kekadang, anak jiran sebelah rumah pun mereka tidak kenali. Kemahiran bersosial semakin menipis. Tiada lagi sapaan mera kanak-kanak terhadap orang yang lebih tua daripada mereka apabila berselisih jalan. Malah, kekadang mereka tidak kenal rapat dengan sepupu, saudara mara dan jiran tetangga. Hidup dilingkari dengan teknologi canggih hingga diri menjadi umpama robot. Tidak halus budi dan bicara.
            Lebih malang lagi, kanak-kanak generasi kini tidak boleh bebas bergerak ke sana sini. Terpaksa diawasi dan dikawal ketat oleh ibu bapa disebabkan masalah keselamatan diri, bimbang tersalah memilih kawan atau terdedah kepada anasir jahat seperti penjenayah, peragut, pembuli dan penculik. Sana sini kedengaran berita kanak-kanak hilang, remaja tidak pulang ke rumah, isu pembunuhan dan penculikan kanak-kanak. Kehidupan kanak-kanak zaman kini terancam dek kegelojohan dan kerakusan manusia yang mengikut nafsu dan tiada peri kemanusiaan. Kanak-kanak menjadi mangsa, malah menjadi sasaran penjenayah mencapai cita-cita mereka. 
              Wahai masyarakat dunia, kasihanilah kanak-kanak. Benarkan mereka hidup dengan gembira dan selamat. Kembalikan semula keriangan mereka agar mereka dapat menempuhi zaman kanak-kanak seperti yang kalian lalui tanpa sebarang ancaman dan ketakutan.

No comments:

Post a Comment