Friday 22 April 2016

Karipap Oh Karipap

Tajuk   :  Car Boot Sale
Teks    :  Rohani bt Sarmani

Entri 5

                   Tiga tahun yang lalu, saya tidak menjangka bahawa saya akan menerjunkan diri di dalam dunia perniagaan. Saya mencuba nasib dengan membuat produk makanan sejuk beku iaitu karipap dan roti boom. Saya menyuarakan hasrat saya kepada suami dan beliau bersetuju dengan niat saya. Malah, beliau bersedia untuk menjualkan produk saya . Kami memilih pasar awam yang berdekatan dengan tempat tinggal kami sebagai lokasi perniagaan kami.
              Bagi memastikan hasil produk saya mendapat tempat pada hati para pelanggan, saya menggunakan bahan-bahan yang berkualiti seperti daging segar jenis bola, ayam organik Az Zain dan tepung gandum tanpa pemutih. Di samping itu, saya juga membuat jeli kelapa pandan yang enak dimakan terutama pada musim panas.
               Konsep perniagaan saya adalah secara 'Car Boot Sale.' Strategi pemasaran yang saya lakukan ialah produk keluaran saya akan pergi kepada pelanggan. Saya tidak menghantar hasil produk saya ke kedai makanan sejuk beku walaupun ada permintaan supaya saya berbuat demikian. Dengan strategi yang saya jalankan, saya boleh mendapat respons segera daripada pelanggan mengenai hasil produk saya.
                      Pada setiap hari Sabtu dan Ahad, suami saya akan membawa hasil produk saya ke pasar awam yang berhampiran. Kami hanya menjalankan perniagaan pada hari Sabtu dan Ahad sekiranya suami tidak bekerja pada hari tersebut.Sebagaimana biasa, pada peringkat permulaan, produk keluaran saya tidak mendapat sambutan. Namun, berkat kesabaran suami terus berniaga saban minggu, akhirnya produk kami mendapat sambutan daripada masyarakat setempat. Kadangkala, ada juga pelanggan yang membuat tempahan karipap dan jeli kelapa pandan untuk majlis mereka.
                       Alhamdulillah, hingga kini kami mampu menjual karipap antara 30 hingga 40 bungkus untuk dua hari dan jeli kelapa pandan antara 200 hingga 300 cawan pada satu-satu masa. Pelbagai kerenah pelanggan yang suami saya temui dan ada kalanya menguji kesabaran. Namun, berbekalkan senyuman dan tutur kata yang sopan, suami saya tetap melayan para pelanggannya. Kekadang tidak menang tangan beliau menyiapkan tempahan daripada para pelanggan. 
                         Saya bersyukur kepada Allah kerana bidang perniagaan telah menjadi sebahagian daripada tempat kami meraih rezeki dan mengajar kami erti tawakal  serta pergantungan yang tinggi kepada Allah dalam setiap urusan hidup ini. Saya menyimpan hasrat dan impian agar pada suatu hari nanti hasil produk saya dapat menembusi pasaran atau permintaan di hotel-hotel dan pasaran luar.
                               

No comments:

Post a Comment