Wednesday 27 April 2016

Murid ooooo Murid

Tajuk     :   Catatan Pengalaman
Teks      :    Rohani bt Sarmani

Entri 9.

                      Pada suatu pagi, kira-kira jam 4.00 pagi saya dikejutkan oleh deringan telefon bimbit saya. Ketika itu saya sedang tidur dengan nyenyaknya. Saya menjawab panggilan telefon itu.Warden asrama puteri sekolah saya, Cikgu Ayu (bukan nama sebenar) menelefon saya rupanya. Cikgu Ayu memaklumkan kepaada saya bahawa tiga murid asrama lelaki ditahan di balai polis.Saya agak terkejut. Saya meminta Cikgu Ayu menelefon guru besar untuk menjamin ketiga-tiga murid berkenaan.
                      Seperti biasa saya sampai di sekolah pada pukul 7.25 pagi. Guru Besar memanggil saya dan meminta saya menyelesaikan masalah tiga murid yang ditahan di balai polis tadi. Selaku guru penolong kanan hal ehwal murid, saya akur dengan tugasan yang diberi. Kebetulan ketiga-tiga  murid itu berada di dalam bilik guru besar. Tanpa berlengah, saya memulakan soal siasat terhadap mereka. Pada mulanya memang sukar untuk mendapatkan kerjasama dan sebarang maklumat daripada mereka. Mungkin mereka bersepakat untuk tidak mahu bekerjasama dan menceritakan hal yang sebenarnya. Mereka bukan sahaja telah memalukan nama baik ibu bapa malah mencemarkan imej sekolah. Apatah lagi berita penangkapan mereka telah tersebar luas di pekan A.
                Mereka berdolak-dalih ketika saya menyoal mereka dan cuba menipu saya. Berkat pengalaman saya dalam mengendalikan banyak kes disiplin murid-murid sebelum ini, akhirnya mereka terperangkap. Mereka mengaku bahawa mereka ditangkap oleh pihak polis ketika merayau-rayau di pekan A pada awal pagi, lebih kurang pukul 2.00 pagi. Ketika itu mereka sedang berbasikal menuju ke kafe internet yang beroperasi 24 jam. Aktiviti ini mereka telah lakukan hampir beberapa minggu tanpa pengetahuan warden dan sekuriti sekolah. Apabila masuk sahaja waktu tidur, mereka akan berpura-pura tidur hingga warden dan sekuriti membuat pemeriksaan murid asrama. Setelah warden dan sekuriti keluar, mereka pun bersiap-siap menyusup keluar dari pintu pagar belakang sekolah yang telah bocor. Mereka juga mengakui bahawa telah mencuri basikal anak polis sepanjang kegiatan mereka. Mereka pergi ke pekan A dengan menunggang basikal yang dicuri dan meletakkan semula di tempat letak basikal di flat polis setelah menggunakannya.
                          Tanpa dirancang, tapak tangan kanan saya melayang hinggap ke pipi salah seorang murid yang menjadi ketua kumpulan. Itu sebagai penutup kepada kes yang berlaku.  Manakala dua murid saya rotan tapak tangan mereka . Saya maklumkan hasil soal siasat saya kepada guru besar dan beliau meminta saya menghubungi ibu bapa murid-murid berkenaan. Perjumpaan dengan ibu bapa murid-murid tersebut diadakan secara berasingan. Ibu bapa murid yang bertindak sebagai ketua telah dinasihatkan menarik anak mereka keluar dari sekolah. Dalam erti kata,diminta berhenti sekolah manakala dua murid lagi diberikan amaran keras oleh guru besar.

No comments:

Post a Comment