Sunday 12 June 2016

Aduh, penatnya 2 !

Tajuk      :   Catatan Harian
Teks       :   Rohani bt Sarmani

Entri 19.

                 Alhamdulullah, bertemu kembali dalam arena penulisan blog. Semoga kita semua sentiasa dalam rahmat dan pemeliharaan Allah hendaknya. Tak lupa dalam apa jua situasi untuk kita sama-sama membesarkan Keagungan Allah dengan memuja dan memuji Allah serta sentiasa mengharapkan kasih sayang Nya. Selawat dan salam atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW. kekasih Allah yang sangat kita kasihi dan rindukan, kaum keluarga, para sahabat baginda dan muslimin serta muslimat sekalian.
          Saya ingin menyambung sedikit lagi mengenai perjalanan hidup seharian yang telah diceritakan dalam entri terdahulu. Pada hari Jumaat yang lalu, saya berkesempatan menyampaikan dua slot ceramah pendidikan kepada guru-guru yang mengikuti kursus guru di sebuah sekolah Islam swasta. Tajuk slot saya pada hari itu ialah Pengurusan Bilik Darjah yang Berkesan dan Pengurusan Disiplin Murid di dalam Bilik Darjah. 
               Pengisian ceramah tersebut selain saya penuhkan dengan maklumat mengenai konsep, model disiplin dan dapatan kajian yang berkaitan, juga saya selitkan sedikit sebanyak pengalaman saya dalam menguruskan bilik darjah dan disiplin murid-murid. Saya imbau kembali pengalaman saya semasa menjadi guru penolong kanan hal ehwal murid dan guru besar. saya ceritakan kepada para peserta mengenai cara saya mendapat ilmu untuk mentadbir, membimbing dan menjalankan tugasan yang diamanahkan. 
                 Dahulu, saya mempunyai seorang gruu besar yang sangat tegas, menjaga imej dan dedikasi kerja yang 'tip top'. Pantang ada sedikit silap atau alpa, pasti saya akan dimarahi atau diberi teguran. Saya dididik seperti cara orang-orang tua dulu, tiada kata-kata pujian yang dihidangkan tetapi sering dimarahi sekiranya melakukan kesilapan. Pandai-pandailah kita memerhati dan meneliti cara kerja guru besar sekiranya hendak mendapat ilmu daripada beliau.
                  Berbalik kepada slot ceramah saya pada hari itu, Alhamdulillah, respons daripada para pesrta sangat baik. Mereka memberikan perhatian terhadap ceramah saya walaupun masing-masing penat kerana berpuasa .Apatah lagi saya yang mengisi slot ceramah selama hampir empat jam lebih. Aduh, penat tidak terkira namun semangat untuk berkongsi ilmu dan pengalaman mengatasi segala kepenatan yang kunjung tiba. Saya berasa bangga dengan para peserta kerana walaupun diberikan rehat selama tiga puluh minit tetapi mereka tetap meneruskan perbincangan bengkel yang ditugaskan kepada mereka. Sesungguhnya, sekiranya para peserta dibimbing secara berterusan, pasti mereka akan menjadi guru-guru yang hebat dan super. 
                        Kalau  hendak diikutkan memang saya berasa sangat penat setelah dua hari (8 Jam) menyampaikan ceramah pendidikan. Namun, saya berasa sangat puas hati kerana dapat berkongsi ilmu dan pengalaman dengan para peserta. Saya berharap apabila sesi persekolahan dibuka semula pada minggu hadapan, para peserta akan lebih bersemangat untuk menjalankan tugas sebagai pendidik dengan visi, misi dan pendekatan yang lebih jelas dan progresif.

No comments:

Post a Comment