Thursday 9 June 2016

Aduh,penatnya!

Tajuk   :  Catatan Harian
Teks    :  Rohani bt Sarmani

Entri 18

           Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar. Segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam, yang sentiasa bersifat Pemurah lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam buat Junjungan Besar Kekasih Allah, Rasulullah S.A.W. yang sangat kita rindui dan dambakan, kaum keluarga baginda, para sahabat dan muslimin serta muslimat sekalian.
             Ketemu kita kali ini dalam suatu suasana yang sangat indah dan penuh dengan keberkatan. Di mana segala kerja buat dan gerak laku kita mengundang pahala yang besar buat diri kita. Betapa AgungNya Allah dengan sifatNya, sentiasa mengurniakan kita dengan kurniaan yang begitu besar iaitu Ramadhan Karim. Bulan di mana segalanya menjadi ibadah sama ada tidur, diam mahupun berkata-kata. 
             Namun, biasalah kita sebagai manusia biasa, yang imannya turun naik pasti kita berasa penat, letih, lesu dan lapar ketika mengharung ibadah puasa. Maka, terbitlah keluhan "Aduh, penatnya!". Kekadang keluhan itu bukanlah tanda kita tidak bersyukur tetapi sekadar ingin melepaskan apa yang terbuku dalam hati. Keluhan yang tidak membawa apa-apa makna kerana kita sedar bahawa pada bulan Ramadhan inilah kita perlu sentiasa memotivasikan diri kita, menjadi insan yang lebih kuat dan gigih. Pada bulan Ramadhan inilah kita perlu berlumba-lumba memenuhkan 'kantung' kita dengan pahala dan amal ibadah bukannya dengan makanan yang banyak hingga memudharatkan diri sendiri.
               Kita perlu mengambil iktibar berdasarkan sirah Rasulullah S.A.W. di mana pada bulan yang mulia ini banyak berlakunya peperangan menentang kuffar. Para sahabat pada zaman Rasulullah S.A.W. menjadi lebih kuat dan bersemangat mempertahankan kesucian agama pada bulan ini.
                Pada hari ini juga, saya berasa agak penat kerana baharu lepas menyampaikan slot ceramah selama 4 jam dalam kursus guru anjuran sebuah sekolah swasta Islamdi Seremban. Manakala, esok hari saya ada lagi 4 jam slot ceramah pendidikan dengan guru-guru sekolah tersebut. Sesuatu yang sungguh menyeronokkan apabila dapat berkongsi sedikit ilmu dan pengalaman mengajar dengan guru-guru. Namun, rasa penat tetap menjengah diri yang semakin dimamah usia, kudrat yang semakin tua ini tidak mampu menandingi tenaga dan kekuatan ketika muda dahulu. Begitulah fitrah alam. Walaupun demikian, saya menganggap semua itu asam garam yang mewarnai kehidupan kita.

No comments:

Post a Comment