Monday 4 April 2016

4 April 2016

Tajuk     :  Catatan Harian.

Teks      :   Rohani bt. Sarmani

Entri  2.

                    Alhamdulillah, segala puja dan puji dipanjatkan ke hadrat Allah S.W.T atas segala nikmat yang dikurniakan kepada kita dalam mengharungi kehidupan di dunia ini. Selawat dan salam buat Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W, yang sentiasa didamba dan dirindui oleh setiap insan bernama mukmin. Salam sejahtera buat rakan taulan dan sahabat handai yang berkesempatan melawati laman ini.
                    Teruja rasanya hati saya apabila pagi ini saya berkesempatan memberi ceramah pendidikan dalam kursus guru yang diadakan oleh sebuah sekolah rendah Islam swasta di bandar Seremban. Dalam kursus guru tersebut saya diamanahkan menyampaikan dua slot ceramah dan dua sesi bengkel yang memakan masa lebih kurang lapan jam. Rindu terhadap alam pendidikan setelah hampir empat tahun meninggalkannya rasa terubat sedikit. Terbit semangat yang membara dalam hati saya untuk melaksanakan tugas yang diberi dengan penuh dedikasi dan bersungguh-sungguh. Sebenarnya, jauh dalam benak hati saya amat mencintai bidang pendidikan. Namun, apakan daya aku terpaksa nekad meninggalkan alam ini setelah bergelumang selama 26 tahun. Pasti terhimpun terlalu banyak hikmah yang disediakan oleh Allah. Berbalik kepada slot ceramah yang diamanahkan kepada saya. Tajuk slot ceramah yang pertama ialah "Guru sebagai Satu Profesion: Ciri-ciri Guru yang Profesional dan Konsep 5M". Manakala slot ceramah yang kedua ialah " Konsep Etika: Etika Guru, Integriti & Akauntabiliti Guru dan Isu Salah Laku Guru." Setiap slot ceramah berlangsung selama dua jam dan disusuli dengan sesi bengkel. Bagi sesi bengkel yang pertama tajuknya ialah "Kasut Buruk' yang merupakan satu paparan video pendek yang berdurasi empat minit. Paparan video ini berkisar mengenai kisah kegigihan dan akauntabiliti seorang guru terhadap anak muridnya. Agak syahdu juga jalan cerita yang dipaparkan hingga mampu menimbulkan rasa empati dalam hati kami.
                                 Pada sebelah malam pula, kursus diteruskan dengan slot ceramah yang kedua. Slot ceramah yang sepatutnya dimulakan pada jam 8.00 malam tidak dapat berjalan dengan lancar. Ini adalah disebabkan sebahagian guru masuk lewat ke bilik kursus. Menyirat darahku  menahan kemarahan atas sikap sambalewa para guru. Apa lagi, melihatkan tidak ada seorang pun wakil pihak pentadbir atau penganjur yang menjengokkan muka untuk memantau perjalanan kursus. Alhamdulillah, saya dapat memupuk kesabaran dalam diri ketika menghadapi situasi ini. Saya tetap tenang dan sabar menanti bilik kursus dipenuhi oleh para guru. Saya memang sangat tegas tentang disiplin dan menepati masa kerana itu merupakan antara kunci kecemerlangan seseorang individu. Mana mungkin kita boleh berjaya dengan cemerlang sekirannya kita tidak ada disiplin dan tidak menepati masa.  Setelah menanti hampir setengah jam, baharulah bilik kursus penuh dengan para guru. Saya memulakan slot ceramah dengan memberi teguran yang tegas terhadap disiplin dan menepati masa. Saya menyentuh tentang sikap guru-guru yang tidak menepati masa dan mengambil ringan terhadap perkara tersebut. Sememangnya saya tidak dapat menahan kemarahan saya ketika itu namun, kemarahan itu saya salurkan dengan santun. Saya berharap teguran yang diberi dapat dimanfaatkan sebaik-baiknya oleh para guru yang hadir. Seterusnya, saya  menyambung slot ceramah kedua ini dengan memberi penekanan terhadap kepentingan guru mempunyai etika yang positif, membincangkan mengenai lima aspek akauntabiliti guru dan  menyentuh mengenai isu salah laku guru. Etika guru dan isu salah laku guru pada masa kini banyak memberi kesan dan mencalar sedikit sebanyak maruah dan wibawa profesion keguruan. Atas dasar itu maka setiap guru wajib mempunyai etika yang betul sebagaimana yang telah digariskan dan mengelakkan diri daripada menjadi bahan cemuhan masyarakat. Slot ceramah saya pada malam itu berakhir hampir pukul 10.00 malam. Sesi bengkel seterusnya akan disambung pada malam esok.
                                         Saya bergegas pulang ke rumah yang memakan masa lebih kurang sepuluh minit perjalanan dengan memandu kereta. Tidak sangka saya mampu menyelesaikan tugasan selama enam jam setelah lama menyepi daripada bidang pendidikan. Namun, saya berasa puas kerana dapat melepaskan rindu terhadap dunia pendidikan yang telah mendarah daging dalam diri saya selama ini.
Terima kasih Allah.                                                                         


No comments:

Post a Comment