Wednesday 13 April 2016

Tajuk     :   Jurnal Seorang Guru.

Teks      :   Rohani bt Sarmani.

Entri 4.

                      Tempoh 26 tahun menjawat jawatan sebagai guru merupakan satu tempoh yang sangat indah dan membahagiakan. Apa tidaknya, setiap hari saya memberikan tunjuk ajar dan nasihat serta bimbingan secara berterusan tanpa berasa jemu kepada anak-anak didik saya. Nasihat dan bimbingan yang diberikan kepada anak-anak didik, juga menjadi ingatan dan muhasabah kepada diriku sendiiri. Apatah lagi, tugas guru sebagai pendidik dan pemberi pesanan merupakan tugas mulia yang digalas sebagai kesinambungan kepada tugas para Nabi dan Rasul Allah.

                      Pelbagai kenangan dan memori indah dan pahit ditempuhiketika melalui liku-liku hidup sebagai guru. Pada kesempatan ini, saya ingin berkongsi satu dua kisah yang saya lalui semasa menjadi guru biasa. Ketika pada awal pembabitan saya dalam arena pendidikan, saya diamanahkan mengajar subjek Bahasa Melayu tahun dua dan tiga. Seperti semua orang mengetahui, apabila kita berhadapan dengan murid-murid seawal umur lapan dan sembilan tahun, kita perlu bijak memikat hati dan perhatian mereka.  Bagi memastikan PdP berjalan dengan lancar dan berkesan, saya akan menyediakan rancangan pelajaran yang menarik. Setiap kali mengajar, saya akan menyediakan bahan bantu mengajar (BBM) dengan menggunakan kad manila atau kertas mahjong. Ternyata pendekatan yang sedemikian dapat menarik perhatian dan tumpuan belajar murid-murid. Disebabkan saya terlalu obses dengan BBM, ada sahaja masa yang terluang sama ada di sekolah atau di rumah, saya akan menyediakannya. Pen marker dan pensel warna menjadi teman setia saya. Rupa-rupanya, ada mata-mata yang sentiasa memerhatikan saya membawa BBM ke hulu dan ke hilir menuju ke kelas. Ada antara guru yang menggelarkan diri saya sebagai 'Penjual Batu Aked.'. Apa tidaknya,  BBM yang telah disiapkan selalunya saya akan masukkan ke dalam kit /beg BBM yang dihadiahkan oleh seorang kenalan yang merupakan guru pelatih maktab. Namun, saya tidak pernah berkecil hati atau tersinggung dengan gelaran tersebut. Saya menganggap itu semua sebagai guruan manja dan pembakar semangatku.

                        Pernah pada suatu hari, guru besar saya tertarik melihat BBM yang saya buat. BBM tersebut berkenaan dengan tajuk "Kemudahan Awam." Saya melukis gambar beberapa kemudahan awam yang disediakan oleh kerajaan. Guru Besar meminta izin daripada saya untuk masuk melihat saya mengajar tajuk tersebut menggunakan BBM. Terasa bangga bercampur gementar juga perasaan saya apabila Guru Besar menyatakan hasrat beliau. Ketika hendak masuk ke kelas, saya singgah di pejabat untuk menjemput Guru Besar masuk ke kelas saya. Beliau duduk di belakang kelas sementara saya mengajar murid-murid seperti biasa. Mungkin disebabkan teruja dengan penglibatan aktif murid-murid semasa saya mengajar dengan BBM yang telah dibuat, belaiu meminta izin pula untuk mengajar murid-murid menggunakan BBM saya. Kebetulan pula, saya mengajar dua waktu dalam kelas tersebut. Saya mempersilakan Guru Besar ke hadapan kelas dan saya duduk di belakang kelas melihat Guru Besar mengajar. Terbit rasa lucu dalam hati ini mengenangkan situasi tersebut. Saya pula yang menyelia Guru Besar mengajar murid-murid. Namun, saya bangga kerana Guru Besar sudi menggunakan BBM saya sebagai bahan mengajar.Tidak sia-sia gelaran sinis yang diberikan oleh beberapa guru kepada saya. Momen itu menjadi motivasi yang manis kepada saya dalam meneruskan kerjaya sebagai guru ketika itu.

                               
                      

No comments:

Post a Comment