Tuesday 26 April 2016

Demi Muridku

Tajuk      :  Jurnal Seorang Guru
Teks       :  Rohani bt Sarmani

Entri 8

                  Guru merupakan 'Jurutera Membentuk Manusia.' Banyak cabaran yang dihadapi dalam proses membentuk manusia. Peranan guru sangat penting dalam pembangunan negara. Pada pundak gurulah terjelmanya insan-insan cemerlang yang menerajui kemajuan negara. Mereka perlu mempunyai kemahiran dalam mendidik manusia yang bernama murid. Pelbagai teknik dan kaedah yang perlu dijana dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP). Paling utama sekali guru-guru hendaklah mahir dalam memikat hati murid-murid. Sekiranya mereka berjaya memenangi hati murid-murid, semua urusan mendidik menjadi lancar dan mudah.
                   Dalam hal ini, saya ingin berkongsi sedikit pengalaman mengenai antara beberapa kaedah saya mendekati murid-murid. Setiap kali sebelum memulakan PdP, saya akan meminta murid-murid berdoa dan berzikir serta membaca lima potongan ayat Al-Quran. Tujuannya agar hati mereka terlebih dahulu berserah kepada Allah dan dapat belajar dengan tenang. Seterusnya, saya akan memberikan sedikit nasihat kepada murid-murid. Saya sering mengingatkan kepada murid-murid bahawa ilmu itu suci dan hanya akan masuk ke dalam hati orang-orang yang suci, bersih dan tenang. Bilangan murid di dalam kelas saya  sebanyak 36 murid.
             Sesi PdP saya akan diselang seli dengan 'take 5' agar murid-murid tidak bosan belajar. Aktiviti PdP juga tidak statik tetapi pelbagai teknik digunakan bagi membolehkan murid-murid menguasai kemahiran yang diajar dengan santai dan mudah. Ada kalanya saya mempraktikkan aktiviti belajar sambil bermain di mana saya akan memberikan belon untuk ditiup oleh murid-murid. Kemudian, mereka perlu memecahkan belon tersebut dan menjawab soalan latihan yang diberi. Aktiviti ini berjalan secara berkumpulan. Sekiranya saya melihat murid-murid dalam keadaan lesu dan tidak bersemangat, saya akan mengajak mereka bermain kejar-kejar di padang dalam masa beberapa minit..Sekadar untuk mengembalikan mood dan konsentrasi mereka.
               Sudah menjadi amalan saya bahawa setiap bulan saya akan memperuntukkan sebanyak RM30 hingga RM50 daripada wang gaji saya untuk memberi ganjaran kepada murid-murid. Ganjaran tersebut dalam bentuk makanan, alat tulis ataupun wang tunai. Sekali sekala saya akan membelanja mereka makan ais krim Nestle. Dalam pada itu, setiap kali tibanya ulang tahun hari lahir saya, saya akan menyediakan 'ayam golek' untuk murid-murid saya. Saya akan menjamu mereka hidangan lima ekor ayam golek bekas tangan saya sendiri selepas waktu PdP. Selalunya selepas kelas malam. Inilah detik-detik yang sangat menggembirakan murid-murid saya. Mereka akan makan dalam kumpulan masing-masing yang terdiri daripada lapan hingga sembilan orang. Saya juga berasa seronok melihat mereka makan ayam golek yang saya masak.
                    Sebenarnya, banyak lagi teknik PdP yang saya gunakan untuk mendidik murid-murid. Selain itu, saya sangat memberi penekanan terhadap disiplin diri, ketepatan masa dan fokus semasa belajar. Didiklah anak-anak murid kita dengan penuh amanah, ikhlas dan dedikasi. Pasti kita akan sentiasa dihormati dan disayangi serta terpahat dalam hati sanubari mereka. Insya Allah, anak-anak kita juga akan dididik oleh guru-guru yang ikhlas dan dedikasi.

No comments:

Post a Comment