Monday 2 May 2016

Pesta Ilmu

Tajuk     :  Catatan Harian
Teks       :  Rohani bt Sarmani

Entri 10

                     Alhamdulillah, dengan izinNya dapat saya kembali mencoret sedikit warna kehidupan di atas halaman ini. Terima kasih Allah kerana masih membenarkan kita meneruskan kehidupan dalam pentas dunia yang pelbagai ragam. Selawat dan salam atas Junjungan Besar Kekasih Allah yang dirindui Rasululullah s.a.w., kaum keluarga dan sahabat-sahabat baginda.
            Pada 1 Mei yang lalu, saya berkesempatan pergi ke Pesta Buku Antarabangsa yang diadakan di Maeps di Sedang. Ini merupakan pertama kali pesta buku diadakan di Maeps (tapak MAHA).  Sebenarnya, saya jarang mengunjungi pesta buku antarabangsa yang diadakan di PWTC disebabkan kesukaran mendapatkan tempat letak kereta dan kawasan pesta buku yang agak sesak. Tetapi, apabila mendapat tahu pesta buku akan diadakan di Maeps, berbunga hati untuk pergi bersama-sama suami dan anak.
          Kebetulan pada hari itu cuti umum maka ramailah orang mengunjungi pesta buku tanpa mengira bangsa, dewasa mahupun kanak-kanak. Siapa kata orang Malaysia malas membaca????? Banyak penerbit buku yang mengambil bahagian dalam pesta buku kali ini melebihi tahun lepas. Suasana di situ selesa dengan ruang laluan yang luas, tidak perlu berasak-asak atau bersinggung-singgung bahu untuk ke gerai-gerai jualan buku. Lebih santai dan memberi kesempatan untuk kita mengamati buku-buku yang hendak dibeli dengan tenang. Pihak penganjur menyediakan tiga dewan iaitu Dewan A, C dan D untuk penjualan buku.Kemudahan surau dan tandas terdapat di situ dan lebih mesra pengguna. Pihak urus setia juga sentiasa memberikan bantuan dan mudah untuk kita mendapatkan info tentang penerbit buku yang mengambil bahagian dalam pesta buku kali ini.
               Saya sekeluarga tidak dapat berada lama di situ kerana ada hal lain yang perlu dibereskan. Bagi menjimatkan masa, kami bertanya dengan urus setia tentang gerai syarikat buku yang kami ingin kunjungi. Kami sempat mengunjungi beberapa gerai seperti gerai Suhan Publications, PTS Publications, gerai Debook, gerai Penerbit Universiti dan beberapa lagi gerai. Sasaran saya ke pesta buku kali ini adalah untuk membeli buku terbitan Suhan Publications iaitu syarikat milik pelakon terkenal, Rosyan Nor. Suhan Publications baharu beberapa bulan ditubuhkan dan telah menerbitkan beberapa buah buku. Antaranya, buku mengenai liku-liku kehidupan Rosyam Nor sendiri sebagai anak setinggan Kampung Kerinchi yang berjaya mendaki puncak menjadi jutawan dan  dua buah buku Ustaz Datok Kazim Elias. Saya memang mencari buku mengenai liku-liku kehidupan Rosyam Nor untuk dijadikan sebagai inspirasi dan motivasi diri dan anak-anak. Buku ini baharu sahaja dilancarkan oleh Rosyam Nor sendiri.
                    Tidak puas rasanya kunjungan saya sekeluarga ke pesta buku kali ini sebab kesuntukan masa. Saya merancang untuk pergi lagi ke pesta buku pada hari Khamis ini sempena cuti Isra' dan Mikraj. Marilah beramai-ramai kita mengunjungi pesta buku antarabangsa bagi merealisasikan hidup sebagai bangsa yang berilmu dan bertamadun.
   

No comments:

Post a Comment