Wednesday 11 May 2016

Tajuk     :   Catatan Harian
Teks      :    Rohani bt Sarmani

Entri 13

                   Alhamdulillah, terima kasih Allah kerana saya masih mampu untuk bangun pagi, menghirup udara segar sambil mengucap syukur ke hadrat Allah. Pada hari ini saya ada beberapa tugasan yang perlu dibereskan dengan teratur. Selepas selesai solat Subuh, saya terus ke dapur kerana pada pagi ini saya perlu menguli tepung gandum untuk membuat roti boom. Saya meminta suami pergi ke restoran untuk membeli roti canai dan nasi lemak.
                  Sementara menunggu suami balik dari restoran, saya menguli tepung gandum hingga menjadi doh roti boom. Selesai sahaja tugasan tersebut, saya bersarapan dengan suami. Kami tinggal berdua sahaja sebab anak-anak masih belajar di universiti dan bekerja. Memang sunyi apabila tinggal berdua. Apa tah lagi kalau suami pergi kerja. Tetapi, takpa, pandai-pandailah kita isikan masa dengan melakukan perkara yang berfaedah.
                  Selesai sarapan, saya bersiap-siap untuk keluar kerana pada pagi ini saya ada janji temu dengan seseorang di sekolah A. Janji temu itu kami manfaatkan sepenuhnya dengan berbincang mengenai PdP guru, isu-isu berkaitan kecemerlangan sekolah dan perancangan kursus guru yang akan diadakan pada cuti semester nanti. Saya kalau diajak berbicara mengenai perancangan sekolah dan guru, memang tidak pernah kering idea. Ada-ada sahaja idea yang mencurah-curah datang. Itulah tanda betapa cintanya saya akan dunia pendidikan.
                    Jam dinding menunjukkan pukul 12.00 tengah hari. Saya meminta izin untuk balik ke rumah. Sesampai di rumah emak, saya berehat sebentar dan makan tengah hari. Seusai solat Zuhur, saya mencanai roti boom yang telah saya perap dengan minyak kelapa pagi tadi. Kemudian, saya melelapkan mata barang sebentar kerana selepas Asar saya ada kelas tuisyen Bahasa Melayu tahun 6. Kelas tuisyen saya bermula pada pukul 5.00 petang dan berakhir pada pukul 7.00 malam. 
                     Kemudian, saya perlu bergegas pulang ke rumah sebelum malam menjelma. Pada malam ini saya keseorangan di rumah kerana suami saya bekerja shift petang sepanjang minggu ini. Duduklah saya seorang diri ditemani dengan peti televisyen yang bersiaran. Malam ini saya hendak menonton program Akademik Silat Pendekar Muda terbitan TVHijrah yang menjadi fenomena dalam kalangan anak-anak muda kini.Insya Allah, mulai minggu hadapan saya tidak akan keseorangan pada waktu malam menunggu suami pulang dari pejabat kerana anak bujang saya akan mula bekerja di sebuah kilang di Seremban. Adalah kawan untuk saya berbual-bual dan berleter. Terima kasih Allah.

No comments:

Post a Comment