Wednesday 25 May 2016

Idea....idea....

Tajuk    :  Catatan Harian
Teks     :  Rohani bt Sarmani

Entri 16.

                      Salam ukhuwah buat rakan-rakan seperjuangan. Agak lama juga saya tidak menulis, lebih kurang seminggu lebih. Bukannya apa cuma kekeringan idea untuk menulis. Pada hari ini pun saya tidak punya isu khusus untuk dikongsikan. Sekadar santai-santai sahaja.
                      Sejak akhir-akhir ini saya mulai sibuk dengan beberapa tugas yang perlu dilangsaikan serentak. Pada akhir bulan lepas, saya telah dilantik untuk menganggotai satu jawatankuasa pembangunan staf di Sekolah A. Fungsi jawatankuasa tersebut adalah menyelia dan memacu kecemerlangan guru-guru sekolah A. Selain itu, berusaha menjana program dan kursus yang bersesuaian mengikut keperluan semasa guru.
                     Pada pertengahan bulan Mei pula, saya telah dilantik menjadi guru mentor di sekolah tersebut untuk jangka masa lima bulan. Mungkin pihak pentadbir ingin melihat terlebih dahulu prestasi saya sebelum menawarkan kontrak yang lenih lama lagi. Namun, saya tidak kisah. Apa yang penting, saya perlu menggalas amanah yang ditugaskan kepada saya dengan bersungguh-sungguh. Fungsi saya di sekolah tersebut sebagai guru mentor adalah untuk memberi khidmat bimbingan, nasihat dan tunjuk ajar kepada pihak pengurusan sekolah, guru-guru  dan kecemerlangan murid-murid.
                     Walaupun saya sudah biasa dengan rutin mentadbir dan mengajar namun saya perlu juga menyesuaikan pendekatan saya dengan situasi dan realiti di sekolah tersebut. Saya perlu berhati-hati dan lebih kreatif dalam memimpin dan membimbing mereka. Maklumlah, tempat baharu. Bagi memulakan tugas ini saya diminta membimbing guru penolong kanan akademik melaksanakan peranannya. Sebagai langkah pertama, saya mulakan dengan meminta GPK Akademik menyediakan jadual penyeliaan PdP guru untuk saya cerap. Setakat hari ini saya telah menyelia enam orang guru. Rata-rata mereka berpotensi cuma perlu diberi pendedahan dari aspek kaedah dan teknik PdP  dengan lebih berkesan.
                     Selain itu, saya membantu ketua sektor pembangunan profesionalisme guru untuk menjana program atau kursus guru serta aktiviti yang perlu dilaksanakan. Memandangkan Sekolah A merupakan sekolah yang baharu tumbuh maka banyak perancangan pendidikan yang perlu dirancang secara berkala bagi melonjakkan kecemerlangan guru dan murid-murid. Saya perlu menjana pelbagai idea untuk dicadangkan kepada pihak pentadbir sekolah berkenaan. Namun, tugasan asasi saya sebagai pembuat karipap frozen, roti boom dan jeli kelapa pandan tetap saya galas.

Semoga bertemu lagi pada lain lembaran. Salam ukhuwah penuh kasih sayang buat kalian semua.

No comments:

Post a Comment