Friday 13 May 2016

Cari bahan

Tajuk       :   Catatan Harian
Teks        :   Rohani bt Sarmani

Entri 14.

                 Pagi ini saya mengosongkan aktiviti harian membuat karipap dan roti boom. Saya ingin rehatkan sebentar tangan yang menari-nari menguli tepung mengikut rentak yang diatur. Penat juga setelah berhari-hari menguli tepung. Maka, hari ini saya hendak alihkan jari-jari ini untuk menari di atas papan kekunci laptop mencari bahan-bahan rujukan . Pada hari ini saya sedang gigih menyediakan bahan untuk ceramah pendidikan.
                Insya Allah, pada minggu pertama cuti semester nanti, saya diberikan tugas untuk menyampaikan satu slot ceramah pendidikan kepada guru-guru sekolah A. Bukannya pandai sangat berceramah tapi sekadar berbual-bual dan melontarkan idea serta pengalaman silam semasa menjadi guru satu ketika dahulu.
                Tajuk ceramah yang akan saya sampaikan ialah Pengurusan Tingkah Laku Murid Di Dalam Bilik Darjah dan Pengurusan Bilik Darjah Yang Berkesan. Berat juga tajuk ini apatah lagi bahan yang hendak disediakan banyak. Jadi, saya perlu bijak mengolah isi-isi bahan agar tidak membosankan para peserta. Mata pulak mengantuk setelah perut penuh diisi pagi tadi dengan roti bakar dan mi sup. Tetapi, saya gagahkan juga diri untuk tidak kalah dengan mata yang minta ditidurkan.
                Ini sahajalah masa yang boleh saya peruntukkan untuk mencari bahan-bahan ceramah. Oleh itu, saya tidak boleh mengikut kemahuan mata. Saya perlu terus berjuang melawan rasa mengantuk dengan pelbagai cara tersendiri.
                Berdasarkan pengalaman saya semasa di sekolah dahulu, saya perhatikan pengurusan bilik darjah kurang diberikan perhatian oleh guru-guru. Mungkin disebabkan kesibukan guru-guru dengan minit mengajar yang banyak. Mereka perlu menyediakan bahan-bahan pengajaran sebelum masuk ke dalam bilik darjah. Namun begitu,sebenarnya sehebat mana pun guru atau secanggih mana pun bahan PdP yang disediakan, akan menjadi tidak berkesan sekiranya bilik darjah dan murid-murid tidak diurus dengan baik. Pengurusan bilik darjah yang berkesan melibatkan beberapa aspek. Antaranya, ciri-ciri peribadi guru sebagai pengurus bilik darjah, rutin dan peraturan bilik darjah, iklim bilik darjah dan hubungan antara aspek pengurusan dan pengajaran.
                  Semasa menjadi guru besar, saya sempat menjalankan tugas penyeliaan PdP guru dan pengurusan bilik darjah. Saya mendapati banyak aspek yang perlu ditambah baik dalam hal berkaitan dengan pengurusan bilik darjah. Pengurusan bilik darjah yang berkesan akan mewujudkan situasi yang kondusif dan ceria. Secara tidak langsung, tingkah laku murid-murid juga boleh dikawal dan sentiasa berada pada tahap yang baik.  Akhir sekali, PdP guru menjadi berkesan dan murid-murid mendapat manfaat yang banyak.
                  Sampai di sini sahaja. Selamat Hari Guru kepada warga guru yang menabur jasa tanpa jemu demi melahirkan generasi ummah yang gemilang, cemerlang dan terbilang.
             

No comments:

Post a Comment