Monday 16 May 2016

Selamat Hari Guru

Tajuk    :  Jurnal Seorang Guru
Teks     :  Rohani bt Sarmani

Entri 15.

               Segala puja dan puji dipanjatkan ke hadrat Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih. Salawat dan salam dirakamkan buat Junjungan Besar Rasulullah S.A.W., Kekasih Allah,Penghulu segala Nabi dan Rasul, kaum keluarga, sahabat-sahabat baginda dan seluruh kaum muslimin dan muslimat. Alhamdulillah, diucapkan kerana saya masih diberi peluang dan ruang serta sedikit idea untuk menulis coretan pada kali ini.
            Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan "Selamat Hari Guru" - Guru Pembina Negara Bangsa kepada warga guru. Setiap tahun kita akan menyambut Hari Guru dengan pelbagai tema yang silih berganti. Saat inilah yang sangat-sangat dinanti-nantikan oleh warga guru dan perasaan terharu pantas menerjah setiap kali ucapan Selamat Hari Guru diucapkan oleh murid-murid kepada guru-guru.Tanpa mengira murid yang baik, bijak, pintar mahupun nakal berebut-rebut mengucapkan Selamat Hari Guru kepada guru-guru mereka.  Setiap kali itu jugalah para guru dihadiahkan buah tangan oleh murid-murid sebagai tanda terima kasih dan menghargai jasa guru. 
                 Namun, bukanlah sangat hadiah yang didambakan atau diinginkan oleh para guru daripada anak-anak didik mereka.Setiap guru akan berasa bahagia dan hilang segala penah lelah mendidik sekiranya anak-anak didik mereka berjaya, berakhlak mulia dan menjadi insan berguna kepada agama, masyarakat dan negara. Begitu jugalah dengan diri saya, bahagian dan gembira melihat kejayaan anak-anak murid.
                   Semasa saya masih berkhidmat di sekolah, sambutan Hari Guru disambut dengan meriah oleh guru dan staf . Banyak acara yang diadakan pada hari tersebut. Acara yang paling dinanti-nantikan oleh setiap guru dan staf adalah acara bertukar-tukar hadiah sesama guru dan staf. Setiap guru dan staf diminta memperuntukkan sebanyak RM30 untuk membeli hadiah dan hadiah tersebut akan ditukarkan dengan rakan guru dan staf yang telah terpilih. Pilihan pula dibuat dengan cara setiap guru dan staf akan 'mencabut' undi nama guru dan staf yang disediakan. Acara ini sangat melucukan dan menimbulkan suasana yang meriah dalam kalangan guru dan staf. 
                 Sebagai guru besar ketika itu, setiap kali Hari Guru saya akan memperuntukkan sebanyak RM150 untuk membeli hadiah kepada guru yang terpilih menerima hadiah daripada saya. Bukanlah untuk menunjuk-nunjuk tetapi sebagai menghargai rakan guru dan staf yang bersama-sama saya memajukan sekolah. Memang ketika itu masing-masing berdoa agar terpilih mendapat hadiah daripada saya. Saya akan berasa bahagia apabila melihat guru-guru gembira dan ceria. Kegembiraan dan keceriaan gurulah yang akan mampu menerbitkan aura dan kekuatan dalaman guru dalam mendidik anak-anak didik pada zaman yang sangat mencabar ini.
                       Walaupun saya tidak lagi berada di sekolah mendidik murid-murid, namun setiap kali tibanya Hari Guru, memori dan kenangan indah semasa bergelar guru di sekolah acap kali memenuhi ruang ingatan saya.

No comments:

Post a Comment