Wednesday 4 May 2016

Berkongsi pengalaman

Tajuk     :   Catatan Harian
Teks      :   Rohani bt. Sarmani

Entri 11

                 Petang semalam pada pukul 2.00 petang, saya ada janji temu dengan gpk akademik sekolah A. Kami berdua akan menjalankan penyeliaan PdP guru di dalam kelas. Kami memilih dua guru untuk diselia. Kedua-duanya guru lelaki. Seorang mengajar subjek Sains Tahun 1 manakala seorang lagi mengajar subjek Tilawah Al-Quran Tahun 2. Penyeliaan PdP guru berlangsung antara pukul 2.00 hingga 3.40 petang.
                   Hampir lebih empat tahun saya telah meninggalkan tugas menyelia PdP guru di dalam kelas. Dulu, semasa saya menjadi guru besar, setiap minggu saya akan menyelia PdP guru di dalam kelas. Pelbagai ragam guru dan murid-murid yang dapat saya lihat semasa menjalankan operasi penyelian itu. Kekadang, ada juga guru yang kantoi kerana tidak menyiapkan rancangan pelajaran harian ketika saya membuat penyeliaan 'mengejut.' Masak cikgu itu saya bagi 'lecture'.Taubat 'lahum' cikgu itu, tak akan mengulangi kesilapan lalu.
                       Berbalik kepada operasi penyeliaan yang saya jalankan semalam. Banyak perkara yang boleh dipelajari dan ditambahbaik dalam proses meningkatkan kecemerlangan PdP guru. Terbit juga rasa kasihan apabila melihat guru-guru yang diselia mengajar bersungguh-sungguh tetapi tidak menepati objektif dan hasil pembelajaran yang digariskan. Murid-murid pula sangat aktif memberikan respons terhadap PdP guru. Namun, pada pandangan saya, murid-murid perlu diberi penekanan dari aspek disiplin dan adab belajar yang betul. Ada ketikanya, guru tidak dapat mengawal disiplin murid yang terlalu aktif. 
                 Selesai operasi penyeliaan, saya berjumpa kedua-dua guru berkenaan untuk memberi maklum balas hasil penyeliaan saya. Saya berkongsi sedikit sebanyak ilmu dan pengalaman mengajar, teknik mengawal murid di dalam kelas dan cara membina BBM yang sesuai. Saya juga memberi sedikit teguran dan cadangan bagi menambahbaik PdP mereka. 
                         Alhamdulillah, walaupun guru-guru itu muda dan terpelajar, mereka bersedia menerima teguran, nasihat dan tunjuk ajar daripada saya. Pada pandangan saya, guru-guru itu merupakan 'permata' yang perlu digilap oleh pentadbir sekolah dan dibimbing dengan penuh hikmah. Ini penting bagi mengangkat martabat guru-guru dan memacu kecemerlangan murid-murid berasaskan Al-Quran dan Sunnah.

No comments:

Post a Comment