Tuesday 10 May 2016

Pesta Ilmu Lagi

Tajuk    :  Catatan Harian
Teks      :  Rohani bt Sarmani

Entri 12

             Hari Ahad yang lepas (8 Mei), saya sekeluarga sekali lagi mengunjungi Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur di Maeps. Ini merupakan kunjungan kedua kami ke sana. Tidak puas rasanya semasa pergi buat pertama kali. Tidak banyak gerai buku yang dapat kami kunjungan disebabkan kesuntukan masa.
           Kali ini saya berasa puas hati kerana dapat berada lebih lama di pesta buku. Selain mencari buku-buku untuk diri sendiri, saya dan suami menemani anak-anak memilih buku-buku yang sesuai untuk mereka. Mereka menggunakan voucher buku untuk membeli buku-buku pilihan mereka. Kami sempat berkunjung di gerai buku Dewan Bahasa dan Pustaka, PTS Publications, MPH Publications, Pustaka Cahaya Kasturi milik Sahibul Samahah Datuk Dr Zulkifli Al Bakri, Mufti Wilayah Persekutuan, Suhan Publications milik pelakon terkenal Rosyam Nor, Dubook dan beberapa gerai lagi.
           Pesta buku kali ini sangat memuaskan hati kami para pengunjung disebabkan venue yang disediakan selesa dan luas di mana tiga buah dewan disediakan untuk pesta buku(Dewan A,C dan D), Shuttle bus juga disediakan oleh pihak penganjur untuk mengangkut para pengunjung ke dewan pesta buku. Kami berasa lebih selesa dan tidak penat kerana dapat menaiki pengangkutan yang disediakan memandangkan dewan-dewan pesta buku terletak di kawasan yang agak tinggi. Penat juga kalau berjalan kaki.
           Selain daripada itu, kemudahan tempat solat yang disediakan juga lebih luas dan selesa. Para pengunjung yang lapar boleh menjamu selera di gerai-geari makanan yang disediakan di luar dewan. Pihak penganjur juga menyediakan urus setia di setiap pintu masuk dan keluar dewan bagi memudahkan para pengunjung mendapatkan makluman mengenai lokasi gerai dan beberapa maklumat lain.
             Cuma, satu perkara yang kami tidak puas hati kerana masa beroperasi pesta buku itu berakhir pada pukul 9.00 malam pada hari  Sabtu dan Ahad. Manakala pada hari Isnin hingga Jumaat,pula pada pukul 7.00 malam. Pada pandangan kami, peruntukan masa yang diberi tidak mencukupi untuk para pengunjung memilih dan membeli buku. Memandangkan pesta buku ini hanya setahun sekali diadakan, apalah salahnya kalau dipanjangkan sedikit masa beroperasinya hingga pukul 10.00 malam. Apatah lagi, inikan pesta buku antarabangsa. Harap hal ini dapat difikir-fikirkan oleh pihak penganjur pada lain masa.

No comments:

Post a Comment